Hastane Telefon    E-Sonuç

Yalova Aktif HastanesiÜmraniye Aktif Tıp MerkeziÜsküdar Aktif Fizik Tedavi Merkezi Bağcılar Aktif Fizik Tedavi Merkezi Bursa Aktif Tıp MerkeziBaşakşehir Aktif Tıp Merkezi
Yalova Hastane Randevu  Yalova Hastane Telefon  SGK Anlaşmalı Hastaneler

Çocuklarda Görülen Konuşma Bozuklukları

Aşağıdaki bilgiler çocuklarımızda konuşma ve okuma-yazma fonksiyonlarının oluşumunu ve normalsürecini bilmek, aksaklıkları ve yapılması gerekenleri daha çabuk kavramamızı sağlayacaktır.

Doğumdan 6.aya kadar:

  • Dil gelişimi: Bebek seslere tepki gösterir. Gözlerini ve kafasını sesin geldiği yöne doğru çevirir, kendi kendine ses çıkartır.
  • Anne–babalara öneriler: Bebeğinizle sakin ve sevecenlikle konuşun. Ona tekerleme ve şarkı söyleyin. Onunla gülüp oynayın. Basit sözcüklerle ne yaptığınızı anlatın. Bebeğinizin çevresindeki kişileri, eşyaları ve işittiği sesleri adlandırın.
  • EĞER; Çocuğunuz sessizleşirse, seslere karşı tepki gösterin.Sizinle bakışmıyorsa ve özellikle 6. aydan sonra susarsa mutlaka bir uzmana danışın.

12. aydan itibaren:

  • Dil gelişimi: Çocuk basit dille söylenileni anlar (topu getir denildiğin de topu getirir.) “Anne” ve “Baba” der, ismi söylendiğinde tepki gösterir.
  • Anne-babalara öneriler: Melodik sesle konuşmak çocuğun dili daha iyi anlamasını sağlar, bu nedenle ses tonunuzu değiştirerek, ifadeli bir şekilde konuşun. Çocuğunuzun konuşmaya karşı ilgisini uyandırın. Onun isteyerek ve severek konuşmasını sağlayın. Ona çeşitli iletişim biçimleri olduğunu gösterin.
  • EĞER; Çocuğunuz tek sözcük dahi konuşamıyorsa,sadece el ve yüz hareketleriyle veya işaretleriyle anlaşıyorsa mutlaka bir uzmana danışın.

18. aydan itibaren:

  • Dil gelişimi: Çocuk çok basit cümle ve emirleri anlar. Tanıdığı eşyaları adlandırır. Sözcük dağarcığı genişler.
  • Anne-Babalara öneriler: Çocuğunuzla konuşurken basit cümleler kurun. Bebek dilinden sakının. Onunla birlikte yaşına uygun resimli kitaplara bakın. Çocuklara yönelik televizyon programlarını izlerseniz, mutlaka birlikte izleyin ve daha sonra izledikleriniz hakkında konuşun.
  • EĞER; Çocuğunuzun konuşması duraksar veya gerilerse, konuşmayı tamamen bırakırsa mutlaka bir uzmana danışın.

24. aydan itibaren:

  • Dil gelişimi: Çocuk uzun cümleleri anlar. Kendi ismini söyler. 2-3 sözcüklü cümleler kurar.
  • Anne-babalara öneriler: Ona yeni kavramlar sunun ki, sözcük dağarcığı genişlesin. Söylediklerinizi tekrarlamasını istemeden, onun söylemek istediğini düzelterek tekrarlayın.
  • EĞER; Çocuğunuzun sözcük dağarcığı geniş değilse, yani kendisi anne-baba gibi sözcükler haricinde pek fazla konuşamıyorsa, konuştuğu hiç anlaşılmıyorsa , 2 sözcüklü cümleler (anne gel gibi) kuramıyorsa ve aslında çocuğunuzun sizi anlamadığını hissediyorsanız mutlaka bir uzmana danışın.

36. aydan itibaren:

  • Dil gelişimi: Çocuk basit hikayeleri anlar, cümle kurar, sorular sorar.
  • Anne-babalara öneriler: Çocuğunuzu dikkatle dinleyin. Duygu ve düşüncelerini sıralamada ve ifade etmesinde yardımcı olur. Biberon ve emzik alışkanlığını bırakması için çocuğunuzu cesaretlendirin.
  • EĞER; Çocuğunuz yabancı kişileri anlamıyorsa, kurduğu cümlelerde fiil (yürümek,koşmak) veya sıfat (şişman,zayıf) gibi sözcük türlerini pek az kullanıyorsa sözcüklerin çoğul eklerini (örneğin;atlar,bebekler gibi) kullanmıyorsa ve henüz basit cümleler kuramıyorsa mutlaka bir uzmana danışın.

48.aydan itibaren:

  • Dil gelişimi: Çocuk yetişkinler gibi cümle kurar.
  • Anne-babalara öneriler: Ona hikayeler okuyup, masallar anlatın. Bir şey anlatırken bir siz konuşun, bir o konuşsun. Ona da söz hakkı verin.
  • EĞER; Cümle kurmakta zorlanıyorsa, dilimizin kurallarına aykırı cümleler kuruyorsa (Ben parka gittik gibi), her zaman anlaşılır bir şekilde konuşmuyorsa veya basit konuları ifade edemiyorsa mutlaka bir uzmana danışın. 
    Konuşma tedavisine mümkün olduğunca erken başlamak gerekmektedir. Tedavi süresi hastanın durumuna bağlı olup kişiden kişiye değişmektedir. Geç başlanan tedaviler daha zordur ve daha uzun sürerler. Çocuklarda okula başlamadan önce tamamlanmış konuşma tedavileri, okul başarısını arttırır.

Okul döneminde:

  • Disleksi: Öğrenme bozukluğu, dinlenme, konuşma, okuma, yazma, akıl yürütme ve matematik yeteneklerinin kazanılması ve kullanılmasında önemli güçlüklerle seyreder. Disleksi genellikle çocuklar okumaya başlama aşamasına geldiğinde fark edilir. Okurken kelime atlamak, hecelerin seslerini karıştırmak yada sessiz harflerin yerini değiştirmek ve sıklıkla yazım hatası yapmak şeklindedir. Yön-zaman kavramları konusunda sorunlar vardır. Bir hastalık değildir. Zihinsel durum geriliğinden kaynaklanmaz. Okuma-yazma ile ilgili zihinsel süreçlere ilişkin bir farklılıktır. Mutlaka bir uzmana danışın.

Bize sorun; 

Size konuşma bozukluklarının teşhis ve tedavisinde yardımcı olalım.